09 oktober 2006

En diskussion

Jeg har haft den har diskussion med en ven i et par dage.
Han mener Jorden er oval. Jeg mener Jorden er rund. Den er naturligvis ikke helt oval/rund på grund af bjergene og havet og alt det andet overflade. Men altså set i et stort perspektiv (fra rummet).
Han gider ikke finde beviser for sit udsagn, for det har han altid fået fortalt i skolen og så passer det jo. Jeg gider heller ikke finde beviser for mit udsagn, for selvfølgelig er jorden rund, det har jeg altid fået at vide.
Ak ja, denne dovenskab. Diskussionen dør nok ikke før en af os har overbevist den anden, men vi er begge for stædige til at forsøge, fordi vores udsagn bør da være nok.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth#Shape

"The rotation of the Earth causes the equator to bulge out slightly so that the equatorial diameter is 43 km larger than the pole to pole diameter."

Pigebarnet sagde ...

... det er jo det med at den ikke roterer om den akse der er på globuserne... den ægte nordpol ligger et godt stykke væk fra der hvor folk normalt tror og derfor blir den roteret lidt skæv i det...