06 august 2006

Formel 1

I dag i Ungarn, vil tro i Budapest for at være mere præcis. (Kig i mit billedgalleri for at se billeder af byen)
Konceptet med Formel 1 er: køre ca. 70 omgange og komme først i mål. Det foregår så i små bitte racerbiler med 300km/t som topfart...cirka.
Dagens løb var alt andet end kedeligt. En masse regn havde gjort banen våd og glat. Bilerne fløj til højre og venstre på banen. Der lå vragdele, sten, mudder, menneskelige legemesdele, blod, olie og publikum på banen. (måske en anelse overdrevet)
Jeg kom lidt forsinket i gang med kiggeriet, omkring omgang 15 fik jeg først tændt for tv'et, ergo fik jeg ikke set starten. Men uh, hvor var det godt (den pointe burde vist være krystalklar efterhånden). De småforvirrede kommentatorer havde guldkorn i ærmerne. Bilerne fløj rundt på banen som fluer på amfetamin. Flere omgange med safety cars og rod i positionerne fik dem til at forveksle kørerne. Ganske fornøjeligt. Jeg æder deres ord råt, for så meget ved jeg nu heller ikke om Formel 1 at jeg kan kende forskel på bilerne eller på kørerne. Men vor herre i skuret, hvor gik det dog galt for dem, altså kørerne.
Alonso kæmpede med at få et forspring på mindst 30 sekunder så han kunne nå ind og få sig et pitstop, en kold øl, en smøg, mere benzin og nye dæk og samtidig bevare føringen. Da han endelig når dertil, efter flere omgange bag en safety car, får han skifte dæk og tanket op. En halv omgang senere knalder ham med næsen først ind i muren. En skrue var gået løs ved det ene dæk, så han mistede både styring, føring og bil. Ud med ham i resten af dette løb. Der er vist en mekaniker i Alonsos garage der mangler arbejde nu.
Kimi Raikkonen havde endelig mast sig op blandt top tre, men i en fejlvurdering af en overhaling smadrer han sin bil ind i Liuzzi. Bilerne flyver op i luften, smadrer mod jorden, gennemsnitsfarten er langt over det tilladte på de danske motorveje. Den finske stakkel må også udgå af løbet og Liuzzi lister tilbage til pitten og ind i garagen.
Michael Schumacher, denne stort beundrede tysker (bare ikke så meget af mig), kører til det sidste med nedslidte dæk. Mønsteret er helt forsvundet da han strejfer Heidfeld (tror jeg) og ryger langt pokker i vold ud i grus og mur. Det var næstsidste omgang, men han er ude.
Elegant og selvsikkert kører Jenson Button (Djænsån Båtån udtales det) over mållininen som den første. For første gang vandt denne lille kønne knægt en Formel 1-sejr. Velkørt, også selvom jeg heppede mere på Raikkonen. Ligemeget, man kan vel godt have en i reserve, især i denne sport. Man ved aldrig hvem der får motorproblemer eller hvem der crasher ind i hvem.
Det er kun tredje sæson jeg følger med i, så jeg kan ikke så mange hårde facts om Formel 1...endnu. Men til dem der ikke lige ved det, en safety car og det gule flag bliver sat ind når der har været et sammenstød på banen og denne skal ryddes af små hurtige myrer. Safety car'en kører foran feltet og sørger for at de ikke kører for hurtigt, at de ikke overhaler eller smadrer hinanden endnu mere. Som navnet siger, en sikkerhedsbil, bare for en sikkerhed, så de små myrer kan sætter livet på spil og feje banen. (nu burde selv pøblen have forstået det).
Mere Formel 1!!!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er godt gjort. Du ved mere om formel 1 end din far.

Anonym sagde ...

Jeg fatter altså stadig ikke, hvorfor du overhovedet orker at se en masse grimme biler fræse på en bane, som de skal gøre op til flere gange på en dag..