03 august 2006

At sove med åbne øjne

Noget jeg har fået at vide jeg har gjort hele livet. Jeg ved det ikke selv, kan jo ikke ligefrem se at jeg sover med dem åbne. Lige inden jeg falder helt i søvn begynder øjnene at åbne sig, jeg kan med mellemrum registrere at jeg ser noget. Men folk siger at jeg sover med åbne øjne, og så må det være sandt. Vil egentlig gerne have et billede af det en dag, bare for lige at overbevise mig selv helt og for at se hvordan det ser ud. Vender det hvide ud af øjnene eller ligger jeg og ruller med øjnene? Stirrer jeg eller skeler jeg? Hvor åbne er de egentlig, bare en lille sprække eller er mine øjne ved at poppe ud af hovedet på mig?
Jeg googlede fænomenet, men fandt og egentlig ikke noget jeg ikke vidste i forvejen. Det er ikke skadeligt at sove med åbne øjne. Nogle får tørre øjne, det gør jeg også selv med mellemrum. Især hvis jeg sover med kontaktlinser, de kan være ret svære at få ud om morgenen. Man kan få en lille operation af øjenlåget så det er muligt at holde øjnene lukket, men så store problemer har jeg ikke, så det er ikke nødvendigt.
Det er arveligt. Jeg ved ikke om min bror eller halvsøster også sover med åbne øjne. Tror min mor engang har spottet min halvsøster sove med det ene øjne lidt åbent, men jeg er ikke sikker. Jeg har ikke hørt om andre i familien, hverken på mors eller fars side, der har sovet med åbne øjne.
Der er flere historier om hvordan jeg har sat en skræk i folk. Da jeg stadig boede hjemme hos min mor faldt jeg engang i søvn på sofaen. Min mor så at jeg lå og "så tv", og talte til mig. Hun kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke svarede. Lille frække unge skal da svare sin mor. Hun var lidt sur da jeg vågnede.
Der var vist også barnepigen da jeg var spæd. Hun fik sig en forskrækkelse da hun så den lille tykke baby ligge med helt åbne øjne og ikke reagere på noget.
Jeg plejer at advare folk inden jeg lader dem overnatte, og det sker at de kommer med en kommentar næste morgen. "Du lå og stirrede på mig!" "Hvor er det skræmmende!" Jeg plejer at forsøge og skjule hovedet når der er andre sovende mennesker i rummet, bare for at skåne dem for mareridt. Jeg tager det ikke så nært at folk ligger med ryggen til mig, det er vel bedre at have et brændende blik i ryggen end vågne og kigge lige ind i et par døde øjne. Jeg ville også vende ryggen til vedkommende, hvis den lå og stirrede på mig en hel nat.
Det er forresten ret svært at falde i søvn midt på dagen, når det er så lyst og solen skinner. En hånd over øjnene hjælper dog ret godt.

2 kommentarer:

Since93 sagde ...

Hej Sjescia. Hvor har du hørt om en operation hende? Har samme problem, og det generer mig enormt meget :) Tak!

surpriz sagde ...


Ateşini almak istediğiniz kızlara ulaşın ateşli sohbet ile birbirinden güzel çıtır türk kızları