14 august 2008

Tyskie

Den sidste rest af en dejlig polsk øl blev drukket i dag. Den sidste rest af en souvenir fra Polen. Det var med vemod, at min bror og jeg delte den sidste halve liter. Vi kunne næsten ikke nænne at tømme vores glas.

Jeg blev næsten forelsket i Tyskie allerede fra første mundfuld. Positiv overraskelse. Vidunderlig overraskelse. Vi fik købt 8 dåser/4 liter og tog dem med hjem. Vi fik drukket alle 8 dåser med stor nydelse og fornøjelse. Vi fik sagt "farvel og på gensyn".

Men hvorfor så trist? Jo, altså. Problemet er, at denne dejlige øl stort set ikke kan købes andre steder end i Polen, i følge en polsk bekendt af mig. Min nye favorit-øl er engang blevet kåret som verdens bedste øl, men den er ikke til at opdrive i Danmark.

Hvis nogen vil gøre mig rigtig glad, så send mig lige et par kasser Tyskie. Jeg kan også nøjes med en henvisning til, hvor jeg kan købe den skønne øl.

Nåja, og så nævner jeg ikke noget om det sjove navn. Eller...tja, gør jeg da lige...har alligevel ikke bedre ting at tage mig til. Eksempel 1: Tilføj et "n" mellem to bestemte bogstaver (find selv ud af hvilke). Eksempel 2: Fjern de to første bogstaver. Og så er der jo også lige det besynderlige, at en polsk øl har et navn, som man mere ville associere med Tyskland.

Skaf mig bare lige nogle Tyskie, tak. Så bliver jeg glad.

3 kommentarer:

milroesen sagde ...

Der er jo en polsk specialbutik på H.C Andersens boulevard...måske Tyskie findes der?

Sjescia sagde ...

Uh, fedt. Tak.

Jeg fandt også øllen i et tysk supermarked i dag, så det er ikke helt umuligt at få sig en god øl.

Anonym sagde ...

hejsa, ved godt det er længe siden, men hvor fandt du Tyskie