05 februar 2006

Resten af verden

Mens resten af verden sætter al sin energi ind på at hade hinanden sidder Sjesser alene i sin hule og sørger over at det ene Roskide festival-armbånd er gået i stykker og faldet af.
Jeg sukker opgivende. Vi kan vist alle blive enige om at sagen om tegningerne er gået for vidt. Selvfølgelig har man ret til at bruge sin ytringsfrihed og sige sin mening. Men altså! Respekt og tolerance bør og skal være første prioritet. Der skal være plads til alle, undskyldninger og tilgivelser. Gid det var så nemt, gid alle kunne se det. Det bliver raset over et respektløst syn på en religion, nedbrændte ambassader, boykotning af madvarer. Come on, hvor ville det være dejligt hvis man bare kunne acceptere hinanden og give hinanden lidt albuerum til at udtale sig om verden.
Men nej, sådan er verden jo ikke. En overflod af energi bliver brugt negativt. Vi ser had, vold, mord, krige overalt. Vi ser kun dem der ikke viser os respekt, også selvom vi ikke har fortjent den. Vi ser ikke de sultende mennesker, krigens ofre, de syge og svage. Hmm, jeg stiller det jo ret firkantet op. Ikke at gøre ved. Gid verden havde plads til undskyldninger og tilgivelser. Gid vi alle forstod hinanden. Men det gør vi ikke og vi kommer aldrig til det, men derfor er der ingen grund til at hade hinanden.
Jeg ved jeg generaliserer, og jeg får sikkert høvl for det, men min erfaring siger mig at danskere ikke er så tolerante og åbentsindede som de gerne vil være. Man sætter ikke et barn i verden før man selv er afklaret med sine holdninger til resten af verden og andre kulturer.
Jeg er naiv og jeg ved det. Utroligt at de faktisk har fundet Danmark og ved at det er et land. København kunne jo være en forstad til Danmark, en by i Tyskland. Bravo, at sådan et lille bitte land kan formå at gøre så meget skade.

Ingen kommentarer: